El poder de la societat.

*Article publicat al Diariet (07/12/2019)

La setmana passada, la nostra regidora Paula Cerdà ja va comentar diversos problemes que veu a Vinaròs i també dins el consistori. La tasca d’un polític hauria de ser la de resoldre problemes que afecten la població, però a vegades la realitat t’ho fa replantejar.

Fa poc més de dos mesos que els regidors de quasi tots els grups polítics de Vinaròs (a excepció del PP) van aprovar la moció presentada pels col·lectius ecologistes de la població; APNAL-ecologistes en acció i els joves del moviment Fridays for future de Vinaròs. L’objectiu va ser la declaració de l’emergència climàtica i, alhora, realitzar un compromís per part del consistori per a desenvolupar “de forma urgent i prioritària” polítiques vinculades al consum responsable i “reduir la demanda d’energia fins consums sostenibles”. Iniciar la instal·lació de la decoració lumínica nadalenca el 29 de novembre (fins el 6 de gener) en el casc urbà concorda amb aquesta petició mediambiental? Era essencial l’ampliació d’il·luminació decorativa quan tenim sectors de la població sense enllumenat públic constantment (Camí Sant Sebastià, carrer del Gall i tantes zones de la Costa Nord i Sud)? Per a ells pareix que sí, i que és “compatible” consumir més en aquesta situació i perpetuar les desigualtats entre zones.

Però entre tant d’acte sense sentit, també trobem altres (per fi!) que han hagut d’esperar a que sigueren iniciats i promoguts per la ciutadania. La celebració del 3 de desembre, Dia de les persones amb discapacitat, ha donat una volta espectacular si es compara amb la forma de celebrar-se l’any passat. Els participants ja no són sols les entitats integrades per persones amb diversitat funcional i l’escola d’educació especial; ara també hi participen activament la resta d’escoles i els comerços de la localitat. La implicació de més col·lectius de la societat és essencial per a fomentar la inclusió (la participació), la qual va més enllà d’integrar-los (deixar-los viure) a la nostra ciutat.

I, no ho pareix però els dos casos tenen un punt en comú: el poder del moviment social. La reivindicació és una ferramenta que també està en mans d’entitats i ciutadans. I per aquest motiu, des d’aquestes línies felicitem a tots els promotors del canvi per a bé com són els casos anteriorment nombrats.

Associacions, col·lectius, escoles… entitats que agrupen part de la nostra ciutadania i que són exemplars per utilitzar els seus drets i trencar amb la realitat massa tranquil·la que transmet el consistori. Encara ens queda molt per a lluitar i solucionar, i des de Compromís per Vinaròs continuarem treballant al costat de les agrupacions que ho necessiten en tot allò que puguem fer i més.

Mirella Extrem.