Taronjada negativa (llimonada?)

Jordi Navarrete (Article del Diariet 27/07/2019).

Els mitjans de comunicació audiovisuals són un canal per a rebre informació de tota mena i més concretament informació política.

Aquesta setmana una coneguda web d’informació local incloïa una entrevista amb la nova regidora d’agricultura de l’Ajuntament de Vinaròs. Anna Fibla entre altres coses deia de l’agricultura, més concretament sobre els cítrics i la problemàtica de l’entrada taronja estrangera dins de l’Unió Europea pel Tractat del Lliure Comerç amb Sud-àfrica i altres països de con sud. Va dir: «No estamos en contra, pero pedimos que entren con las mismas condiciones con las mismas condiciones con las que desde España vendemos nuestro producto».

Des de Compromís per Vinaròs, aquestes declaracions ens han deixat bocabadats, per no dir algun altre qualificatiu més fort i esperem que siga més el resultat de la brevetat de l’entrevista que de l’opinió i dels coneixements reals, que té sobre aquest el tema la regidora vinarossenca.

De manera seriosa deia que no té cap problema en el fet que entre taronja del Sud mentre la nostra, la de la nostra comarca, la vinarossenca, la valenciana, es queda als arbres? Recordem que en l’àmbit agrícola, Vinaròs té en la citricultura el principal negoci.

Tenim a Vinaròs una regidora d’agricultura que no reconeix o no coneix la situació d’emergència al món agrari? A poc més d’un mes de l’inici de la nova campanya citrícola, amb les primeres Clementines, els nostres llauradors que ja tenen molts problemes per a tirar endavant els seus negocis del camp i a hauran d’afegir, ara també, la falta de suport o el desconeixement de la regidora que hauria d’estar al seu costat ajudant-los? Des de Compromís per Vinaròs esperem que no.

Hem de recordar-li al nou equip de govern i més concretament a la regidora d’agricultura, que en la passada legislatura, el nostre regidor d’agricultura va aconseguir, amb l’esforç de tots els actors implicats, unir en una sola veu comarcal tant als membres dels Sindicats Agraris, Cooperatives, regidors d’altres municipis de la comarca de qualsevol color polític, per a crear i adherir-se a la Plataforma per la Dignitat del Llaurador. Aquesta entitat és l’única que ha fet d’òrgan de pressió davant la inacció de la majoria dels partits polítics, excepte Compromís que ha estat sempre l’únic que ha estat en contra d’aquest acord sagnant per al llaurador i llauradora valenciana, votant en contra del mateix en totes les institucions a on ha estat representat. Aquesta entitat, també, va convocar diverses manifestacions en defensa de la citricultura valenciana, per a demanar l’activació de la clàusula de salvaguarda, inclosa en el citat acord comercial, per tal de paralitzar l’accés de les taronges de Sud-àfrica, regularitzar des d’Europa les condicions d’accés, de transport en fred, d’emmagatzemament, de condicions laborals en origen, dels fitosanitaris (perillosos per a la salut humana) que es permeten allà i que estan prohibits aquí, etc. Si voleu saber tot en què es demana busqueu el Manifest de la Plataforma per a la Dignitat del Llaurador.

La importància de donar suport als nostres cítrics va més enllà de Vinaròs, sobretot tenint en compte el món globalitzat a on vivim. No sols hem de lluitar contra les injustícies d’aquest tractat de comerç en la taronja, amb l’oli, etc. Si no també en altres de similars com el conegut CETA o el que ara l’Unió Europea ens està intentant colar amb MERCOSUR, que deixen els nostres comerços de tota la vida desprotegits i afavoreixen a les grans companyies.

Des de Compromís per Vinaròs sabem a on estem i a què i a qui recolzem. Als nostres productes, de qualitat, quilometre zero, amb un preu just i digne per al productor/ llaurador. Amb el comerç local, amb els productors (agricultors i ramaders).

Des de Compromís Vinaròs esperem que aquestes declaracions siguen un breu tast de l’opinió de la regidora i que en el fons estiga al costat dels agricultors i productors vinarossencs i de la comarca.

Esperem.